Det anrika brittiska företaget Morgan Motor Company har tillverkat sportbilar sedan det tidiga 1900-talet. Efter att under de första åren endast ha tillverkat trehjulingar, vilka tekniskt sett är motorcyklar med kopplingar och styranordningar liknande vanliga bilars, breddade företaget år 1936 sin verksamhet till att även inkludera tillverkning av fyrhjuliga bilar. Bilarna från Morgan kännetecknas av sin användning av trä i konstruktionen, liksom fasthållandet vid en traditionell design där stil ofta går ett steg före komfort.
Morgan 4/4
Den mest klassiska bilen från Morgan är utan tvekan deras Morgan 4/4 – namngiven av sina fyra hjul och fyra cylindrar. Modellen introducerades 1936 och har varit i produktion sedan dess, något som ger företaget världsrekordet i att tillverka en och samma bilmodell längst.
För att köpa en nytillverkad Morgan 4/4 får man vara beredd att betala – en fabriksny bil kostar runt en halv miljon kronor. Även begagnad kan det bli en del att bita i för många, speciellt om man inte har så mycket i sparbössan. Men kanske kan det vara värt att ta ett privatlån för att göra sitt livs bilköp?
Morgan Aero 8
En spännande modell från Morgan är deras Aero 8. När företaget år 2001 lanserade Aero 8 var det nog många bilentusiaster som blev väldigt exalterade, då det var första gången sedan 30-talet som Morgan presenterade en helt nyutvecklad bil. Förutom att vara en helt ny modell är det även företagets första bil med både chassi och kaross helt i aluminium, till skillnad från de traditionella bilarna från Morgan där trä är inkorporerat i karossen.
I sitt första utförande kritiserades Aero 8 för att se skelögd ut på grund av sina strålkastare, vilka från och med 2007 års produktion har bytts ut för att ge bilen en mer estetiskt tilltalande front.
Morgan 3 Wheeler och Morgan EV3
När Morgan under 2011 lanserade sin Morgan 3 Wheeler, en modern version av de trehjuliga motorcykelbilar som företaget tillverkade fram till 1952, var det tydligt att retrovågen har nått även bilvärlden – till och med det märke vars kanske främsta karaktärsdrag är just retro. Motorn, som egentligen är en motorcykelmotor, har en effekt på 115 hästkrafter, och bilen påminner trots sin moderna teknik starkt om modellerna från företagets ungdom.
2016 presenterade Morgan även en eldriven version av den nya trehjulingen, kallad Morgan EV3, där förbränningsmotorn har ersatts av en elmotor med 62 hästkrafter. EV3:an ska kunna köras 240 kilometer med sitt batteripack på 20 kilowattimmar.