The Runabout

Under åren som gått sedan Henry Fredrick Stanley Morgan startade upp Morgan Motor Company 1910 har företaget tagit fram ett stort antal modeller som sålt i hundratusentals exemplar. Ingen är dock lika mytomspunnen och populär som den allra första av dem. Den kallades för The Runabout och den skulle sätta tonen för en hel industri när den lanserades på marknaden. Den kom senare i flera olika modeller och fortsatte att produceras av MMC under flera år. Än idag har den ett stort kulturhistoriskt värde eftersom den var en av de allra första bilmodellerna som producerades i större skala i Storbritannien.

Det unika med de första versionerna av The Runabout var att den bara hade utrymme för en person – föraren. Det betydde att den inte kunde låta några passagerare följa med på turen. Eftersom den endast hade tre hjul – två fram och ett bak – skilde den sig betydligt åt sett till utseende jämfört med både dåtidens och dagens bilar. Med dagens ögon ser kanske The Runabout ut som en golfbil, men faktum är att den var en av de mest avancerade bilarna på marknaden på sin tid. De första bilarna kunde bevittnas av allmänheten i november 1910 när Morgan Motor Company bara var några månader gammalt.The Runabout 11

Att endast ha ett säte i bilen hade sina uppenbara begränsningar och det satte spår i försäljningen. Någon större succé på bred front blev det inte förrän året därpå när teknikerna i företaget tog fram en version med två sittplatser. Den här gången tog försäljningen fart rejält och de ekonomiskt sinnade försäljarna insåg snabbt potentialen i den typen av fordon. Så berömd blev The Runabout att den till och med sattes i ett skyltfönster på det världsberömda varuhuset Harrods – än idag är modellen den enda bilen att ha det på sitt CV.

Harrods var också till en början de enda återförsäljarna som var licensierade att sälja The Runabout, men snart skulle trycket bli så stort att de började säljas över hela landet. Det gjorde att Morgan Motor Company också tog fram en fyrsitsig version av The Runabout och snart var modellen en vanlig syn på de brittiska vägarna.